Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.04.2011 21:06 - Възможни ли са "Православните братства"?
Автор: antikom Категория: Политика   
Прочетен: 13614 Коментари: 35 Гласове:
8

Последна промяна: 19.04.2011 21:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image


      "  Да се отхвърли гръцкият език и тържествено да бъде обявен народният български език за официален в държавата, а в църквата да се въведат български книги и богослужение."  Първи всебългарски църковно-народен събор в Преслав (есента 893 г.)


      
Възможни ли са т.нар. “православни братства”? Нужни ли са те на българите? Няма да се спирам на покръстването на българите от Светите апостоли Андрей, Павел и Ерм, както и на покръстването на манихеите от княз Михаил през 865 г. Въпросът за майчинството на Българската църква е изяснен отдавна – гръцката църква не е “майка”, защото никога не е извършвала покръстване на българи. Нашата църква е Апостолическа. Това, на което искам да наблегна е политическата роля, специално на гръцката църква и на нейната приемница (едва през 17-ти век!) руската църква и отношението им към българската църковна самостоятелност и българите въобще.
     След превземането на Цариград от Османската империя през 1453 г., Русия остава единствената страна, в която доминира православието. Същата година за пръв път се появява и изразът “Трети Рим” - най-напред за Новгород Великий, а малко след това в църковните среди е издигната тезата за Москва – “Трети Рим”. Историческият процес е представен като смяна на световни царства. Първият е Рим – “вечният град”, загива заради ереста; “Вторият Рим” – Константинопол, заради унията с католиците; “Третият Рим” – истинският пазител на християнството, е Москва, която ще съществува вечно. [1] През 1547 г. Иван Грозни се обявява за цар, а скоро московският митрополит го провъзгласява за “господар на православните християни от целия свят, от Изтока, Запада и Океана” (официалната титла на византийските императори). Рузия взема герба на Византия, а московския митрополит е въздигнат в патриарх. По-късно, когато Петър І пренася столицата си в Санкт-Петерсбург, сравнението се свързва с цяла Русия. [2]
     Постепенно идеята за “Третия Рим” окончателно придобива имперски черти, служейки на руските владетели за оправдаване господството им над своя и останалите народи, които Русия завладява. Важно е да се отбележи, че тази идея служи и за привързване на църквата към държавната власт, представяйки я за единствена опора и бранител на истинското християнството, и тласкайки я към ксенофобия и враждебност към папството. [2] По времето на Второто Българско Царство (Великата схизма е приета по време, когато България е под византийска власт) Българската църква не е показвала неприязън към Римокатолицизма, използвала го е при борбата си за църковна и политическа самостоятелност от Византия. Калоян се възползва максимално от противоборството между Византийската и Римската църкви и на практика е коронясан като първият (и единствен) “крал” в българската история.
     Важен момент, който нарочно се пропуска от богослови и историци – покръстването на русите през 10-ти век от българите и гръкоманските реформи на патриарх Никон през 17-ти век, целящи откъсване от “майчинството” на Българската църква и заменянето и с нова “майка” – Цариградската патриаршия, обявена за гръцка. Тези реформи водят до изгарянето на тонове старобългарска църковна книжнина, множество убийства и заточения, както и до появата на старообрядчеството – общност от хора, за които вярата е била по-важна от политическите стремежи на руската църква/държава.
     Омразата към т.нар. “Запад” се засилва по времето на “Руската идея”. Тя възниква в първата половина на ХІХ век като нова концепция за ролята на Русия и русите, имаща определени геополитически отражения. Главното в нея е убеждението за уникалността на Русия и нейната култура. Ключово значение придобива въпросът за “панславизма”. Той възниква в края на ХVІІІ и началото на ХІХ век в “славянски” страни, намиращи се под турско или австро-унгарско владичество (Чехия, Хърватско, Сърбия, Черна гора), но бързо става популярен в Русия, обосновавайки военнополитическите и намеси в Централна и Източна Европа. В България той се проявява единствено като русофилство. Панславизмът се лансира умело от гръцкото духовенство. [2]
     По същото време се заражда и т.нар. “Мегали идея”. След падането на Цариград под османска власт (1453 г.) на цариградския патриарх е признато правото да бъде духовен глава на всички източни (православни) християни в пределите на империята.
     "Гръцкият проект" е геостратегическа инициатива на Руската империя за християнско овладяване на Балканите под егидата на православна Русия.
     Идеята е изречена от императрица Екатерина Велика в нейно писмо до император Йозеф II (Свещена Римска империя) от 10(21) септември 1782 година. Използва се попадането на България под османска власт за да се засили гръцкото влияние. Започва идентификация на многоетническото население на Източната Римска империя с гръцко (интересно е да се знае, че поне до седми век нито един владетел на Източната Римска империя не е бил от гръцки произход). Главната им придобивка е присвояването на контрола над Вселенската патриаршия в Константинопол (Цариград). „Гръцкият проект” на Екатерина Велика предвиждал от централните области на Балканския полуостров – териториите на днешна Гърция, Македония и България да се създаде независима Гръцка византийска империя под покровителството и попечителството на Русия. [3]
     От 18 век и началото на 19 век патриаршията до голяма степен приема "мегали идея" и се стреми да гърцизира негръцкото християнско население в империята. Тя противодейства с всички сили и средства на църковно-националната борба на българския народ и след учредяването на Българската екзархия (1870 г.) не признава нейната автокефалност (самостоятелност) до 1945 г. (нека не се забравя, че Българската патриаршия е еретическа структура). Цариградската патриаршия възпрепятства българската църковна и училищна дейност в Македония и Одринско, които по силата на Берлинския договор 1878 г. (благодарение на руско-английското съглашение “Шувалов-Солсбъри”) отново остават в пределите на Османската империя. Подкрепя не само гръцката, но и сръбската националистическа пропаганда в тези две области. (виж в Google, ключови думи “Гръцката въоръжена пропаганда в Македония”). Русия също е била краен противник на самостоятелната Българска Екзархия. Граф Игнатиев заявява следното: "Въз основа на правата на гръцкия патриарх, признати от султански фермани, не бива да се осъществява разделението на православната църква в Турция." Цариградската патриаршия е мощно средство за изграждане и поддържане на великогръцкия национализъм.

 


                           Ключови моменти в Мегали идеята са:

 - Гърция е центърът на Европа, чиято мисия е да просветли Запада и Изтока;

 - Няма гърци и гърци, всички са християни. Гърци са онези, на които майчиният и бащиният език е гръцки и които вярват в Исус Христос;

 - Обединяване на всички области, считани за гръцки, в рамките на Гърция;

 - Разпространение на гръцкото влияние върху земите на бившата Османска империя;

 - Асимилация на негръцките народи;

 - Засилване на гръцката армия. [3]

 
     “Мегали идеята” е изключително вреден за нацията ни инструмент за оказване на ефективен и разнообразен по характер и посоки политически натиск. Постоянно чрез доноси и инсинуации пред османската власт са стоварвали гнева й върху българите. Полагали са нееднократни опити за денационализация на българското население в обширни региони от българските земи. В земите на юг от Балкана и особено в Прибеломорието верският и административен натиск е бил изключително угнетяващ. Много са примерите за антибългарски гнет, който е бил по-силен и с по-тежки последствия от османския. Днешните българи трябва да знаят и помнят, че гърците през османско време са били вторият ни поробител. [3] Опитите за гръцка духовна хегемония карат мнозинство българи да се обърнат за помощ към Римската църква. На 12 юли 1859 г. българите от Кукуш се обръщат към папа Пий IX с молба и готовност да признаят върховенството на римския папа и да преминат в католическата вяра. Както се разбира от писмото им те не са искали да си сменят обредите, както и старобългарския език, на който са се извършвали службите, просто са искали върховенство от Рим.
     Отхвърлила султанския ферман за учредяването на Българската екзархия, Патриаршията е искала да си възстанови юрисдикцията във всички български епархии. За да реализира схизмата, под предлог. че има дълг да се грижи за православното българско паство и да го запази от схизмата, цариградският патриарх е искал да изпрати свои архиереи в екзархиийските епархии в противоположност на „схизматическите архиереи“, като е настоявал пред Високата Порта да се отбележи в бератите на тия нейни архиереи, че са архипастири на православното население. По решение на Св. Синод, екзарх Антим с окръжно послание е изяснил на българския народ, защо цариградският патриарх иска да праща свои владици в българските епархии и го съветвал да не се поддава на тяхното внушение. Освен туй, насърчен от думите на великия везир Митхад паша „сега ръкополагайте владици, за където искате“, той е бързал да постави митрополити на вакантните катедри, за да се обезвредела дейността на патриаршеските владици. [4]
     В заключение – за непредубеденият наблюдател е видно, че Православната църква от векове се използва за користни и великодържавни цели от Византия (след 7 век), от нейната наследница - Русия и нейното “галено дете” – Сърбия. Някак си неуловим за нас остава факта, че Българската Православна Църква през вековете се занимава предимно с вътрешния живот в страната, с битието и проблемите на миряните си, както и с важната мисионерска дейност, разнасяйки Божието слово в Европа и Азия. Независимо от паденията, които е имала през целия си живот, Българската Църква не изоставя апостолическата си мисия, и чрез перо и проповеди продължава да благовестява поне до 14 век (в Русия до 17-ти). Мисля си, че изложените дотук факти по категоричен начин дават отрицателен отговор на въпроса “Възможни ли са Православните братства?” Ще каже някой, “но и Католическата църква” води политика за влияние от векове”. Ще отговоря – да, но Католическата църква никога не е била враждебна спрямо българите и българщината. Католиците не са искали да претопят българите в някакво море от имагинерен етнос “славяни” или пък да погърчат всичко българско. Личното ми мнение е, че руската, сръбската, гръцката и румънската църкви са еретически структури, с които Българската църква не трябва да има дори формално общение. Българската Екзархия е единствената легитимна Православна структура, както и старият, светоотечески календар, по който са служили всички екзархийски епархии.  
     На българите - русофили, сърбомани и гръкомани, като християнин бих им пожелал скорошно оздравяване, макар да съм наясно, че тези болести са душевни и без Божието просветление практически непреодолими. Чисто от политическа гледна точка, бих им пожелал кураж и “яко дупе” за да изтърпят това, което ги чака веднъж появим ли се на политическата сцена в либерал – комунистическата република България.

  
                 автор:   Калоянъ Ивановъ

 

 

 

Използвана литература:


 

[1] История на Русия: От най-древни времена до наши дни, А. С Орлов, В. А Георгиев, Т. А Сивохина

[2] “Руските геополитически идеи”, Проф. д-р Марин Бъчваров

[3] “Мегали идея” –

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B5%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D1%8F

http://bolgari.net/gryckata__megali_ideia_-gl-154.html

[4] “Цариградската патриаршия” -
http://pravoslavie.domainbg.com/03/snegarov/sneg-shizmata-fener1.html








Гласувай:
12



1. gantree - Здрасти
19.04.2011 22:17
Тази статия е безумна, а авторът й е всичко друго, но не и християнин.
Поне на три места срещнах пълни лъжи в текста, въпреки че го прочетох отгоре-отгоре, но достатъчно е и само последното изречение, за "якото дупе", за да се види пълната му несъстоятелност. А налудничавото му мнение, че "руската, сръбската, гръцката и румънската църкви са еретически структури" дори не подлежи на коментар.

Поздрави.
цитирай
2. lisichka - ПУСНАЛА СЪМ НОВ МАТЕРИАЛ!
19.04.2011 22:39
ПУСНАЛА СЪМ НОВ МАТЕРИАЛ!
цитирай
3. monarchism - А налудничавото му мнение, че &q...
20.04.2011 11:02
gantree написа:
А налудничавото му мнение, че "руската, сръбската, гръцката и румънската църкви са еретически структури" дори не подлежи на коментар.

Естествено, че са. Незнанието ти показва доколко си запознат с църковния живот въобще. Принципно бих ти обяснил в какво се изразява еретизма им, но видях преди време във фейсбук, че за религиозни възгледи си плеснал "Greek-Orthodox", така че явно няма смисъл. Поне е обяснимо подскачането ти стане ли дума за етиопските цигани, наречени "гърци". :)
цитирай
4. gantree - @ monarchism
20.04.2011 14:26
И какво толкова си видял във Фейсбук? Като си гледал, поне видял ли си какви опции за това самоопределение предлага Фейсбук? Това предлагат, и съм избрал от предложените опции "Greek-Orthodox" като най-близката ТЯХНА формулировка. Ако имаше "Bulgarian Orthodox", бих избрал нея, но я няма.
И не е "възглед", както пишеш. Недей да пишеш за вярата като за кило картофи.

А дали гърците са етиопски цигани ... изобщо, да ти имам "аргументите". Освен нелепи квалификации не си способен да кажеш нищо.

И къде го видя това "незнание" и "незапознатост" в коментара ми? БПЦ е в общение с изброените поместни православни църкви, и не ги разглежда като еретически. Така ли е? - така е, и точка по въпроса. Това е факт, срещу който си напълно безсилен, както ти, така и този невежа "КалоянЪ" Едикойси, автор на горната статия.

Поздрави.
цитирай
5. monarchism - 1. Във фейсбук има опция "B...
20.04.2011 16:34
1. Във фейсбук има опция "Bulgarian Orthodox". Eтo - http://www.facebook.com/pages/Bulgarian-Orthodox/108125409221765

2. Написал съм "религиозни възгледи", защото във facebook така пише.

3. Естествено, че гърците са етиопски цигани. Това не е тайна, има достатъчно информация дори и в интернет.

4. Българската Патриаршия е еретическа структура, един път, защото е установена по време на комунистическата незаконна власт, втори път, защото влиза в ерес, приемайки новокалендарието (новоюлиански календар) и трети път, защото влиза в състава на ССЦ - Световен Съвет на Църквите, като по този начин приема ереста на икуменизма. БПЦ може да разглежда каквото си иска, това е еретическо-милиционерска църква, чието мнение няма тежест.

5. Този текст е мой. Дали съм невежа ти трудно ще можеш да определиш, защото си далеч от богословската тематика, пък и от политико-историческата. Това, че натъртваш на "ер голям" в края на името ми, проблем ли е? Имаш някаква неприязън към българския език може би? Или прекалена привързаност към опростения комунистически?

Категоричната ти позиция и мнение от "последна инстанция" за неща, от които си нямаш и хабер, не спират да ме учудват.

Ще си призная, че преди ме дразнеха твоите писания, както и хапливият ти тон, но вече започнах да се забавлявам. :D Честно казано мислех те за по-извисен в интелектуално отношение, но и този "кораб отплава"... :)
цитирай
6. gantree - @ monarchism
20.04.2011 17:26
О, Боже! Не знаех, че текстът е твой :)))
Но напълно ти прилича, и затова приех почти като нещо естествено точно твоята реакция срещу коментара ми.

За Фейсбук - мнооого рядко влизам там, но точно сега влязох специално заради теб, и редактирах "философията". При регистрацията навремето на това поле ми излизаха опциите като падащо меню, сега също излязоха, но установих, че мога да напиша каквото си искам. Затова написах просто "Orthodox". По отношение на този въпрос ще ти кажа само, че да наблягаш на "българско", "гръцко", "сръбско" и т.н. православие е много груба грешка от твоя страна. Тъй като си с емоционалността на третокласник, ще уточня, че не ти пиша тези неща като упрек или наставление. Просто виж що за ерес е филетизма, и се надявам да ме разбереш.

Под условната ти точка 4 виждам с изненада, че за теб не само другите поместни православни църкви са еретически, но и БПЦ също смяташ за еретическа. Аргументите ти са светски (време, власт, милиция) и поради това не виждам полза от разговор с теб по тоя въпрос. Но никой не знае, може и да поговорим, ако ме хванеш в нужното настроение.

Текстът ти наистина е пълен с лъжи, от които си извадил погрешни изводи. Не знам сам ли, или някой конкретно те е лъгал така жестоко. Ореш в една нива, дето вече е изорана и проблемите са изчистени. Искам да кажа, че усилието ти отново да ги повдигаш е безполезно.

За "ер голям" вече сме говорили, и няма смисъл отново да го чоплиш.

За мнението ти относно моя "потенциал" нямам претенции. Каквото ти душа иска, това си мисли. Като цяло не ми се води разговор с теб, главно защото няма да има никаква полза, нито за теб, нито пък за мен.
цитирай
7. virtualna1biblioteca - България е била под двойно робство:
20.04.2011 17:51
Политическо - турско и
Духовно-гръцко !
който не е наясно да чете история .
Още трябва да се пише за гръцката асимилационна политика по отношение на българите и нейната Мегали идея!
цитирай
8. monarchism - Затова написах просто "Or...
20.04.2011 19:27
gantree написа:
Затова написах просто "Orthodox". По отношение на този въпрос ще ти кажа само, че да наблягаш на "българско", "гръцко", "сръбско" и т.н. православие е много груба грешка от твоя страна. Тъй като си с емоционалността на третокласник, ще уточня, че не ти пиша тези неща като упрек или наставление. Просто виж що за ерес е филетизма, и се надявам да ме разбереш.

Забавен си, няма спор. :D
Явно не си прочел написаното или пък не си го усвоил. Никъде не деля Православието на гръцко или българско. Гърци, руснаци, сърби и пр. обаче го обвързват с националните си доктрини и не виждам как точно мен можеш да обвиниш във филетизъм. :) Българската църква е Апостолическа, описал съм защо, как и какво е правила през вековете.

gantree написа:
Под условната ти точка 4 виждам с изненада, че за теб не само другите поместни православни църкви са еретически, но и БПЦ също смяташ за еретическа. Аргументите ти са светски (време, власт, милиция)

Светски? Е, извинявай, отново ме разсмя. :D
Икуменизъм, модернизъм, както и новокалендарието са абсолютно каноническо отстъпление и нарушаване на догматичността на Православната църква, градена през вековете. Нарушен е не само Александрийският канон, но и редица правила, приети на църковните събори. Специално за руската църква съм написал, че грубо показва каноните още през 17-ти век. Патриарх Никон ликвидира светостта и по политически причини. Появява се старообрядчеството. Болшевиките ликвидират "църквата на Никон", появяват се Руската задгранична църква и Катакомбната църква. Сегашната РПЦ е приемник на болшевишката "жива църква", както БПЦ е приемник на сталинистката такава. Отстъплението от Православието при едни народи е от векове, при българите не е от отдавна, но отстъплението е именно заради гърци и руснаци.

Колкото до това, че тектът ми бил изпълнен с лъжи - не мога да не се засмея отново. :D Гръкоманщината ти просто струи, но нищо, приемам те за лакмус. :)
цитирай
9. mglishev - Статията
20.04.2011 19:54
определено е антиисторична.
цитирай
10. gantree - @ monarchism
20.04.2011 21:13
Виж, отговорих ти просто от учтивост, защото не знаех, че текстът е твой. Както ти писах, няма смисъл да влизаме в разговор. Ти нямаш аргументи. В текста си пишеш, че другите поместни църкви били еретически, а в коментара си до мен пишеш, че и БПЦ била еретическа. За теб на практика цялото Православие е еретическо, по някакви си твои чисто светски причини. Времето, властта и милицията са именно това - земни и светски аргументи. Достатъчно съм спорил със старокалендарци, и знам, че е безсмислено занимание. Вие просто ще си оттечете в канала с течение на "времето" - вашия любим повод за разкол и разединение.

Другите ти "аргументи" са също на много ниско ниво. Например, за филетизма ми отговаряш с "явно не си прочел написаното". Що за аргумент е това? Как мога да ти докажа очевидното - че съм прочел написаното, преди да ти отговоря? Пишеш "Личното ми мнение е, че руската, сръбската, гръцката и румънската църкви са еретически структури", и още тук дори не заслужаваш коментар, толкова си нелеп. Всяка една от тези поместни църкви е призната от другите, всички те са част от Тялото Христово и са в общение, а ти ги наричаш "структури", с термин от милиционерското в Пазарджик. Тялото Христово не е "структура". Дори само термините, които ползваш, показват колко много грешиш. От цялото ти мнение оставам с едно-единствено впечатление - че, както вече писах, за теб православните църкви са еретически, включително и БПЦ. С нежност се изказваш за католиците, сигурно мед ти капе от пръстите, докато пишеш за тях. От тези неща следва един-единствен извод - че не си православен християнин. Може да си всякакъв, но православен християнин не си.

... следва
цитирай
11. gantree - @ monarchism
20.04.2011 21:14
... продължение



За текстът ти - да, пълен е с лъжи, и не си въобразявай поради липсата на множество коментари, че никой не ги вижда. За мен твоите заблуди не са проблем. Те са проблем за теб. Упорството и непоклатимата ти убеденост в тези многократно опровергавани заблуди няма да ми навредят на мен. При вида на това нямам нищо против да се къпеш в славата и гордостта, с които са обикновено обзети такива "ултра-православни" невежи като теб.

В случай, че решиш да ми отговориш, знай, че разговорът от моя страна свършва с това дотук.

Поздрави.
цитирай
12. monarchism - В текста си пишеш, че другите пом...
20.04.2011 21:40
gantree написа:
В текста си пишеш, че другите поместни църкви били еретически, а в коментара си до мен пишеш, че и БПЦ била еретическа.

Всъщност, в текста също съм написал, че БПЦ е еретическа. :)

gantree написа:
За теб на практика цялото Православие е еретическо, по някакви си твои чисто светски причини.

Причините са изброени. Щом за теб каноните и догмите са светски неща - ОК. :)

gantree написа:
Достатъчно съм спорил със старокалендарци, и знам, че е безсмислено занимание. Вие просто ще си оттечете в канала с течение на "времето" - вашия любим повод за разкол и разединение.

Чакай и се надявай. :)


gantree написа:
Например, за филетизма ми отговаряш с "явно не си прочел написаното". Що за аргумент е това?

Да, явно е така. Аз съм филетист, а гърците и руснаците не са. :D

gantree написа:
Пишеш "Личното ми мнение е, че руската, сръбската, гръцката и румънската църкви са еретически структури", и още тук дори не заслужаваш коментар, толкова си нелеп. Всяка една от тези поместни църкви е призната от другите, всички те са част от Тялото Христово и са в общение, а ти ги наричаш "структури", с термин от милиционерското в Пазарджик. Тялото Христово не е "структура".

Тц, тц, за твое съжаление не съм аптека. Апропо, знаеш ли, че според Православните канони в момента влизам в грях като се опитвам да водя спор с един модернист-икуменист?

gantree написа:
С нежност се изказваш за католиците, сигурно мед ти капе от пръстите, докато пишеш за тях.

Напротив, просто подчертах, че Католическата църква не е искала да пороби и претопи българите. Трудно ти е усвояването на толкова много материя май? :)

gantree написа:
От тези неща следва един-единствен извод - че не си православен християнин. Може да си всякакъв, но православен християнин не си.

Извинявай, но ти за Православен ли се имаш? Имаш ли си представа твоята оценка за мен колко е нищожна в действителност?
цитирай
13. monarchism - За текстът ти - да, пълен е с лъжи, и не ...
20.04.2011 21:46
gantree написа:
За текстът ти - да, пълен е с лъжи, и не си въобразявай поради липсата на множество коментари, че никой не ги вижда. За мен твоите заблуди не са проблем. Те са проблем за теб. Упорството и непоклатимата ти убеденост в тези многократно опровергавани заблуди няма да ми навредят на мен.

Не видях опровержение на нито един абзац от текста. Не си много по-конкретиката май. :D

gantree написа:
При вида на това нямам нищо против да се къпеш в славата и гордостта, с които са обикновено обзети такива "ултра-православни" невежи като теб.

Така сме ние ултра, мега, Православните талибани, фанатици, фундаменталисти и т.н. :D :D
Браво, че Вие гръцките фанариоти сте по-добри...
цитирай
14. gantree - @ monarchism
21.04.2011 07:33
monarchism написа:
Причините са изброени. Щом за теб каноните и догмите са светски неща - ОК. :)

Тъй като прекаляваш с преиначаването, може да объркаш някой от невнимателно четящите.

Пишеш, че "причините са изброени", и че едва ли не аз визирам "канони и догми" като твои светски аргументи. В аргументите ти няма никакъв канон. Аргументите ти за еретичността на БПЦ, изброени в точка 4 от коментар 5 са три -
1) че Патриаршията е установена "по време на комунистическата власт",
2) заради новоюлианския календар и
3) заради влизането в ССЦ.

Къде има канон в тези твои три "аргумента"?
Първият е "властта", стопроцентов светски аргумент, а не каноничен. По-добре си отговори на въпроса защо Фердинанд и Борис половин век стопират възстановяването на Патриаршията. Простичкият отговор е "защото са еретици".
Вторият ти "аргумент", новия календар, е "времето" - също стопроцентов светски аргумент. По тоя въпрос за какво да споря с теб? Спорил съм достатъчно, както вече ти писах. Не сте много, но не си и единствения заблуден, който се е вкопчил в часовника. Виж дори, ако искаш, какви още по-големи простотии от твоите пише Божидар Главев, бившия рокаджия от АХАТ, понастоящем преоблечен като свещеник, в блогчето си "Бъди Верен" точка ком. Той е далеч по-зле от теб, неговото пропадане дори може да те успокои.
Третият ти "аргумент", ССЦ - БПЦ отдавна е замразила участието си в ССЦ. Влезли са с желанието за единство на цялото, видели са обаче за какво става дума, и вече от дълги години не участват в това. Защо виниш БПЦ за първоначалното им участие в нещо, което все още не са видели какво е, и не им признаеш отдръпването впоследствие? Всеки би се заблудил първоначално, но само здравият има силата да спре и да се отдръпне, когато види грешката. Дай Боже и ти да успееш да се спреш.
цитирай
15. gantree - @ monarchism
21.04.2011 11:09
И още:
monarchism написа:
Не видях опровержение на нито един абзац от текста. Не си много по-конкретиката май. :D

Не си видял опровержение, защото не съм се занимавал с нито една конкретна част от текста ти.
Написах ти, че като цяло твърденията в текста ти са многократно опровергавани досега, и то от хора далеч по-умни от мен. Такъв разговор като този, който ти искаш да повдигнеш, вече се е водил много пъти, и съмишлениците ти до един са загубили по същата причина, по която ще го загубиш и ти - поради липса на аргументи.

monarchism написа:
Така сме ние ултра, мега, Православните талибани, фанатици, фундаменталисти и т.н. :D :D
Браво, че Вие гръцките фанариоти сте по-добри...

Не, ти не си православен, това е очевидно. За теб православните църкви са еретически - и руска, и сръбска, и гръцка, и румънска, и нашата БПЦ също наричаш еретическа. Следователно ти по свой избор не си част от нито една от поместните православни църкви, което еднозначно означава, че не си православен. Няма как едновременно да твърдиш 1) че си православен, и 2) че поместните православни църкви са еретически. Нарекох те "ултра-православен" не защото си, а с достатъчно ясно доловима за нормалните хора ирония.

Не искам да си развалям поста дни преди края му. Дай Боже, през другата седмица може и да ти отделя малко от времето си, да те туря на "дузпата" и да видиш на кой по-скоро трябва да му е "яко дупето".

Поздрави.
цитирай
16. monarchism - 1) че Патриаршията е установена ...
21.04.2011 14:27
gantree написа:
1) че Патриаршията е установена "по време на комунистическата власт",
2) заради новоюлианския календар и
3) заради влизането в ССЦ.
Къде има канон в тези твои три "аргумента"?

1. Каноните на Вселенската Православна църква забраняват вмешателството на държавата в делата на църквата. Освен тези канони всяка църква има и свои устави и правилници. Понеже си невеж, ще ти кажа, че от местните устави, канонически характер в БПЦ има само Екзархийския устав от 14 май 1871 г., защото е изработен от Първия български църковно-народен събор в Цариград. Там са представени всички канонически епархии на Българската Екзархия. Той е единственият валиден канон на Екзархията. Вторият църковно-народен събор от 1921 г., свикан от отрепката Стамболийски се опитва да промени този наш канон, но не успява. Тъй като си републиканец, като Сандо Вола, сигурно много тъжиш за този Ви неуспех. Както и да е, през 1950 г. БПЦ прокарва нов устав, който е неканоничен, защото е продукт на комунистическото законодателство. Чл. 78 от любимата ти републиканска димитровска конституция разпорежда вътрешният живот на религиозните конституции да бъде регулиран от държавата, сиреч от БКП. Това е строго показване не само на Екзархийския устав, но и на каноните на Вселенската Православна църква. Новият устав на БПЦ е изготвен и приет от комунистическата власт. Няма да се спирам на промените, които са абсолютно неканонични. Ще подчертая само, че изборът на патриарх се прави отново от БКП. Канон 30 на Светите Апостоли гласи: “Епископ, който си послужи със светски власти и чрез тях получи епископска власт в църквата, да се низвергне и отлъчи, както и всички ония, които се съобщават с него.”

2. Приемането на новия календар от неканоничната БПЦ е първата стъпка към икуменизма. Нарушени са отново каноните. Първият Вселенски Събор с участието на 318 отци постановява:
цитирай
17. monarchism - “Който наруши Църковното преда...
21.04.2011 14:29
“Който наруши Църковното предание, писано или неписано – Анатема”

Седмият Вселенски Събор с участието на 367 богоносни отци постановява:
“Ние пазим и държим Догматите на Едната Свята Съборна и Апостолска Църква и нововъведенците новатори и всяка ерес предаваме на Анатема”
“Който пренебрегва което и да е Църковно Предание, писано или неписано на него Анатема” (деяние 7)
“Който отхвърля всяко писано и неписано Църковно Предание, такъв да бъде Анатема” (деяние 8)

Съборно деяние на Всеправославния Събор в Константинопол от 1583 г. – на този събор се осъжда папското новокалендарско въведение.

Седмо апостолско правило: "Ако епископ, презвитер или дякон празнува светия ден на Пасхата преди пролетното равноденствие заедно с юдеите, да бъде низвергнат от свещения чин."

Първо правило на на Антиохийския събор: “Всички, които дръзват да нарушават постановлението на светия велик Събор, станал в Никея в присъствието на преблагочестивия и боголюбезен цар Константин относно празника на спасителната Пасха, да бъдат отлъчени от общение и изключени от Църквата, ако продължават упорито да се противят на доброто постановление. Това се отнася за миряните. Ако пък някой от предстоятелите на Църквата, епископ, презвитер или дякон, след настоящото решение дръзне, за развращаване на хората и за смущение на Църквата, да се отдели и заедно с юдеите да празнува Пасхата, такъв св. Събор отсега още * осъжда да бъде чужд на Църквата, понеже е станал причина не само за своя грях, но и за разстройване и развращаване на мнозина. И не само тях Съборът изключва от свещенослужение, но и всички, които дръзнат да бъдат в общение с тях след тяхното низвергване от свещенство. При това низвергнатите се лишават и от онази външна чест, която им принадлежи по светото правило и по Божието свещенство.”

Ако държиш мога да се впусна и в подробности защо и компромисният “новоюлиански” календар е неканоничен.

цитирай
18. monarchism - 3. БПЦ влиза в състава на ССЦ през ...
21.04.2011 14:32
3. БПЦ влиза в състава на ССЦ през 1961 г. Излиза чак през 1998 г., но не връща стария календар, не премахва неканоническия си устав и не премахва неканоничния патриарх. Колко години е трябвало да разбере, че ССЦ е дяволско творение, подлежащо на вечна анатема? БПЦ е абсолютно еретическа структура, която все още се ползва от благоволението на комунистическата партия (което и да е от разклоненията и) и на руските тайни служби. Тя не е Свята, защото отстъплението и е огромно. А пък може би не смяташ икуменизмът за ерес? Да цитирам ли какви канони се потъпкват и тук? Разбира се за разните модернисти това е без значение. Подобните на теб либералковци.

За "мегали идеята", панславизма, руската идея и прочее, няма какво да коментираме. Започвам да се съмнявам в психическото ти здраве, а както споменах по-горе - не съм аптека.
цитирай
19. gantree - @ monarchism
21.04.2011 15:29
Явно ще те носи орела, но - след Великден.
Първият и третият въпрос ще оставя за тогава, защото с две думи не си струва да отговарям, а за втория, календарния въпрос, отговорът ти е срамен. От края на коментар 16 и в целия ти коментар 17 пишеш за Григорианския календар, и чак накрая на коментар 17 лукаво ми вметваш, че АКО АЗ искам, си можел да ми обясниш и за новоюлианския. Сиреч, нищо не можеш да кажеш срещу новоюлианския, според който е календарната реформа в БПЦ. За сметка на това ми цитираш как четири века преди изработването на новоюлианския календар имало произнесено "осъждане" на друг календар, за който никъде не става дума тук - календара на папа Григорий. Кого се опитваш да излъжеш, само това не мога да разбера? Мене ли, или себе си? Мен явно не успяваш да ме метнеш. Няма как да ме убедиш, че посредством лъжа търсиш истината. С лъжа ще намериш едни други неща, недай Боже.

И така, по първия и третия въпрос следващата седмица ще си пишем.
До скоро.
цитирай
20. monarchism - Ама ти сериозно ли?? :DГоляма ...
21.04.2011 19:09
Ама ти сериозно ли?? :D

Голяма демагогия, голямо нещо. Всичко, което съм цитирал като канони за календара, важни с пълна сила за "новоюлиянския", с изключение на правилото за Пасхата. Наистина ли смяташ, че няма какво повече да кажа за "компромисния" календар??

Събери икуменическа информация по въпроса и другата седмица "ще ме носи орела"...
цитирай
21. gantree - @ monarchism
21.04.2011 20:38
Да, напълно сериозно ти го казвам, очевидно.
И не виждам къде е демагогията.
Нито един от цитатите ти в коментар 17 не касае новоюлианския календар. Безспорен факт е, че календарния въпрос не е част от догматиката на Православната църква, а е част само от традицията, спазвана от всяка отделна поместна църква. Затова решението от Константинопол през 1923 година, което въвежда новоюлианския календар, е с препоръчителен характер и няма задължителна сила. Според това решение всяка от автокефалните църкви сама трябва да прецени кога да го въведе. БПЦ го въвежда чак от декември 1968-а. Има поместни църкви, които още не са го въвели, но ще го въведат, рано или късно. Календарът от Никея също е бил приет след дълга съпротива, в продължение на около 150 години, ако не ме лъже паметта. Но не е в това въпросът. Главното, за което ти лъжеш е, че календарът е част от догматиката. Това е една много долна лъжа, защото календарът е част от традицията, а не от догматиката. Времето е земно дело, и не виждам никакъв смисъл да обяснявам очевидни неща на човек, който неясно защо се е вкопчил в часовника си на път към Божието Царство :))) Не се притеснявай, часовникът ти така или иначе няма да ти трябва, и ще остане тук след смъртта ти.
цитирай
22. monarchism - Христос Воскресе
27.04.2011 16:02
За последен път ти пиша:

1. На 29.12.1921 г. Св. Синод на Еладската църква низвергва Метаксакис за редица църковни постъпки и причиняване на разкол. Низвержението му е снето девет месеца след налагането му, благодарение на политически кръгове в Гърция и Англиканската църква (вмешателството на светската власт, да не говорим за еретическа църква, е строго забранено – канон 30 на Светите Апостоли). Няма да се впускам в подробности около избора на Мелетий Метаксакис за патриарх, важното е да се знае, че той е неканоничен.
2. “Всеправославния конгрес”, който е свикан от Мелетий и неговите решения са неканонични. Това е така по няколко причини: на този форум не са представени редица Православни църкви, заедно с тримата най-висши патриарси след Цариградският – Антиохийски, Александрийски и Йерусалимски; тези представители на църкви, които са участвали, са могли да изразят единствено своето лично мнение, не и мнението на своите Църкви (според каноните, мнение на дадена Църква се взима при свикването на местни архиерейски събори); като цяло този конгрес няма тежестта на Всеправославен събор, просто защото не е. Той е политическо сборище нямащо нищо общо с църквата (според светите канони въпроси от вселенски характер се решават единствено от събори на епископи с паство и епархия, не от разни политически конференции имащи самочувствието на “църковни”).
Решенията на този събор не касаят само календарната реформа, но и много други отстъпления, като например съкращаването на постите и обединяването с Англиканската църква. Решенията са в разрез със Светите Канони.
цитирай
23. monarchism - 3. Специално за новоюлианският ...
27.04.2011 16:03
3. Специално за новоюлианският календар:

– Той е нововъведение в църковната догматика, а всяко новаторство е антицърковно и се предава на Анатема – по-горе съм изброил каноните.
– Новоюлианският календар съвпада с григорианският до 2800 г. – също съм изброил каноните, които анатемосват папското нововъведение
– Нарушение на каноните е и празнуването/моленето на каквито и да е празници (в случая най-вече неподвижните като Рождество Христово например) с еретици – 45-то Апостолско правило и 31-о правило на Лаодикйски събор
– Празнуването на неподвижните празници по новоюлиански календар е нарушение на църковния устав, т.нар. “Типикон”, което води до абсолютен хаос, нарушава се установената връзка между неподвижни и подвижни празници. Съкращава се времето за пост, особено видно при Петровия пост, съкращаване на времето за празнуване на Благовещение и т.н.
– Двата календара – григориански и юлиански не могат да се слеят в един “компромисен” и верен календар дори и от астрономическа гледна точка. За нуждите на църквата пък това е немислимо.
– Сериозна крачка към икуменизма

Да обобщя – новоюлианският календар е неканоничен по множество причини – той е нововъведение, нарушаващо църковните канони и йерусалимския устав (типикон), приет от неканоничен конгрес и неканоничен цариградски патриарх (въведен от не по-малко неканоничен патриарх,) от няколко православни църкви, участващи в икуменическото движение, приет в НРБ от неканоничната, сергианска и икуменическа “Българска” Патриаршия през 1968 г.
Тезата ти, че времето било “светски аргумент” е смешна. Щом времето не е толкова важно защо още от апостолско време Божественият огън пада в Йерусалим на Велика Събота по стария календар? Щом няма значение, ами да вземе да падне по григорианския? А защо по Преображение Господне чудният облак пада над планината Тавор отново по стария календар, а не по новоюлианския? Щом времето не е важно, значи и постите не са важни и е без значение кога ще се пости, кога ще се причастява човек, кога ще се жени, кога ще почита мъртвите и т.н. Свобода да има, а?
цитирай
24. monarchism - Аргументите ми дотук са чисто цъ...
27.04.2011 16:05
Аргументите ми дотук са чисто църковни, за разлика от аргументите, които по принцип се дават в полза на новоюлианския календар, които са чисто светски и по никакъв начин теологично обусловани (да не говорим, че и от начуна гледна точка Юлианският календар е по-точен). Естествено ти като виден гръкоман – демагог не даваш никакви аргументи в защита на своята теза. Философстваш антицърковно и модернистично. Досущ по масонски. Не ме вълнува особено. Мненията ти, че “Българската” Патриаршия, заедно с руската и гръцката църкви всъщност били православни, са ми достатъчни за да те преценя.

Със здраве.
цитирай
25. gantree - @ monarchism
27.04.2011 21:40
Упорството ти е очаквано, и не ми е проблем. Можеш някой невежа да заблудиш с тия глупости, но не и мен. Объркал си човека.

Първо - ясно казах, че календара е част от църковната традиция, а не от догматиката. Всяка поместна църква има свободата да реши кой календар да бъде част от традицията й. Няма догмат, който да постановява неизменяемост на календара, и през 1583 година няма произнесена анатема. Отците осъждат нововъведението на Григорий, но няма произнесена анатема. Съвсем отделен е въпросът, че осъждането на григорианския календар през 1583 по никакъв начин не може да се отнася за новоюлианския календар почти четири века по-късно.

Второ - празнуването/моленето с еретици не касае календара. Аз мога спокойно да отида на службата в неделя, без изобщо да ми се забранява това поради факта, че вероятно по същото време някъде по света се моли и еретик. Надявам се, че няма да споменаваш този си "аргумент" пред други хора, за да не ти се смеят в лицето.

Трето - църковния устав какво е, канон или традиция? Да не би да е неизменен и неизменяем за вечни времена църковния устав, та ми го изтъкваш като пореден "аргумент"? Защо ми губиш времето с тази поредна глупост?

Четвърто - няма никаква нужда от "сливане" на григорианския и юлианския календари. Ако не знаеш какви са преимуществата на новоюлианския календар пред григорианския, проблемът си е само твой.

Обобщението ти - новоюлианския календар няма как да е "неканоничен", тъй като е част от традицията на всяка поместна църква, а не от догматиката, валидна еднакво за всички поместни църкви. Той не е нововъведение в каноните, тъй като е част от традицията, а не от догматиката, и поради това не нарушава нито една забрана. А че "времето" е твой светски аргумент да обявиш БПЦ за еретическа, това е очевидно, тъй като времето и начините за неговото измерване са човешко, а не Божие повеление. Надявам се, че няма сега да седнеш да твърдиш, че времето е Божие повеление, защото съвсем ще стане смешен целия разговор.
цитирай
26. ploudinperper - Това обяснява всичко:
28.04.2011 19:44


"Щом времето не е толкова важно защо още от апостолско време Божественият огън пада в Йерусалим на Велика Събота по стария календар?
Щом няма значение, ами да вземе да падне по григорианския?
А защо по Преображение Господне чудният облак пада над планината Тавор отново по стария календар, а не по новоюлианския?
Щом времето не е важно, значи и постите не са важни и е без значение кога ще се пости, кога ще се причастява човек, кога ще се жени, кога ще почита мъртвите и т.н."


Г-н Калоянъ Ивановъ, според мен е прав.

Така поставени въпросите не могат да се избегнат. Аз не съм сведущ, но логиката е в отговора на тези въпроси и не могат да се избегнат с твърдение за светското в различните часовници.
цитирай
27. gantree - @ ploudinperper
29.04.2011 11:29
ploudinperper написа:
Г-н Калоянъ Ивановъ, според мен е прав.

Така поставени въпросите не могат да се избегнат. Аз не съм сведущ, но логиката е в отговора на тези въпроси и не могат да се избегнат с твърдение за светското в различните часовници.

Здравей.
За кое е прав г-нът КалоянЪ, не разбрах? Той твърди, че Божествения огън пада в Ерусалим "по стария календар", тоест, по юлианския, което е явна лъжа. Всички тези Божии събития се случват по Божия календар, ние го наричаме "астрономически" календар. Юлианският (старият) календар, а сега и новоюлианския календар, не съвпадат с абсолютна точност с Божия (астрономическия) календар, но е безспорен фактът, че новоюлианския календар е несравнимо по-точен с Божия (астрономическия), отколкото е към днешна дата стария юлиански календар. Затова, именно така поставени въпросите от г-нът КалоянЪ могат да се избегнат, както опитах да ги избягна и аз, и не за друго, а защото така поставени, въпросите му допълнително издават едно абсолютно невежество. Според невежеството си гн КалоянЪ мисли, че юлианския календар и Божия (астрономически) календар са абсолютно точни и равни, което не е така. Към датата на въвеждането (46-та година пр. Р.Хр.) според Божия (астрономическия) календар Земята се е завъртала около Слънцето за 365 денонощия, 5 часа, 48 минути и 46 секунди. Юлий Цезар обаче е въвел кръгли 365 денонощия, като остатъкът от 5 часа, 48 минути и 46 секунди е въвел в едно цяло денонощие, добавено към м. февруари, което да се натрупва веднъж на четири години, т.нар. високосна година. Но дори и така, юлианския календар става по-дълъг от действителния Божи (астрономически) календар с 11 минути и 15 секунди годишно. По тоя начин юлианския календар на всеки 128 години изостава от Божия календар с едно цяло денонощие. Новоюлианския календар коригира това изоставане спрямо Божия календар, но това не е никакво основание КалоянЪ да лъже, че юлианския и Божия календари са един и същ календар. Сори много, но Юлий Цезар не е Бог. :)
цитирай
28. gantree - @ ploudinperper
29.04.2011 11:45
Надявам се да не пропуснеш основния ми въпрос към теб - за кое е прав г-н КалоянЪ?
Той вади извода в думите си, че "Щом времето не е важно, значи и постите не са важни", с което едва ли не заявява, че постите са постановени ЗАРАДИ времето - което е върховна, култова глупост! Изобщо, разбирам, че "не си сведущ", то от теб самия си зависи дали да си или да не си. Ако ти сам не пожелаеш да се осведомиш, никой не може насила да те осведоми и да те направи "сведущ". Твоето собствено неведение обаче, над което само ти единствен имаш власт, очевидно те кара да се съгласяваш с един лъжец, какъвто г-н КалоянЪ очевидно е. Неговите лъжи, освен в проблем за него самия, така се превръщат и в твой проблем, поради неведението ти. Никой не може да реши тоя твой отвън дошъл проблем, освен ти самия. Затова чети повече, разговаряй с умни хора, които знаят и могат да отговорят на въпросите ти, вместо да търсиш логика в думите на лъжците.

Очаквам да ми кажеш за кое е прав г-н КалоянЪ.

Поздрави.
цитирай
29. ploudinperper - 28. gantree
03.05.2011 21:10
Принуден съм да се разровя в проблема.
Виждам, че съм те подразнил, но защо смятам, че е прав съм го казал - заради посоченият пасаж.
Казах, че не съм запознат, но на пръв прочит написаното звучи логично, като имам предвид, че все пак каноничното хронологично съответствие на християнските празниците на определени църкви е определящо щом се възприема от всички останали и истината би следвало да се търси в логиката на факта защо е така. Във всички случаи времето е само едно и последователността на определени събития не се променя, въпреки разнокалибрената датировка по способите на един или друг авторитет.
Не искам сега да споря с теб, защото нямам никакви аргументи.
Във всеки случай не се бях сблъсквал с понятието Божия календар, като разбирам какво имаш предвид.
Прочетох спора ви и не вземам страна, но мисля, че разрешаването на въпроса не е в демонстрация на повече знания, а в доказване на тезите, които защитавате.
Гледните ви точки са диаметрално противоположни и не допускат тълкуване от лаици.
Мненията на онези, които не са толкова навътре в материята не бива да се приемат на нож.
цитирай
30. gantree - @ ploudinperper
03.05.2011 22:43
Здравей.

Не, в никакъв случай не съм възприел мнението ти "на нож". Просто исках да науча за кое смяташ, че е прав, ако можеш конкретно да ми го посочиш. Колкото до това дали въпросите му в коментар 23, които ти ми припомняш, че съм избегнал - да, мога да ги избегна и обясних защо - защото Божественият огън пада в Йерусалим на Велика Събота, но не по стария юлиански или по новоюлианския календари, а по астрономическия, т.нар. от мен Божи календар, към който нашите земни календари опитват да се пригодят. Във въпроса му се съдържа лъжа - че посочените от него знамения се случват по "стария", по юлианския календар. Няма как тази явна лъжа да ти звучи логично.

За спора - нямам нищо против да поговорим или да спорим по въпроса, стига обаче да не се ползват такива елементарни и лесно оборими лъжи, каквито ползва Калоян. Обърнах се към теб, защото в коментара си ти директно зае страна, казвайки, че според теб той бил прав. Няма нищо лошо в това и нямам нищо против да заемаш каквато искаш страна, стига аргументирано да поясниш защо.

Да, времето е само едно, но начинът за отмерването му е това, за което разговаряме и спорим. Астрономическият календар не е изцяло отразен дори и в поправения (новоюлиански) календар, но разликата, която се натрупва по него ще стане видим проблем след много-стотин години. Ако темата наистина те интересува, бих могъл да ти препоръчам някои конкретни неща, писани и казани от хора далеч по-запознати и компетентни от мен. Най-тъжното е, че този толкова елементарен въпрос се използва като повод за разкол и нелепи обвинения.

Поздрави.
цитирай
31. monarchism - Бях решил да не ти пиша, но явно бл...
09.05.2011 01:23
Бях решил да не ти пиша, но явно благородството ми не познава граници. Чудно. :D

Какво прави впечатление на непредубеденият читател? Пълната липса на църковни аргументи от твоя страна. Искаш аз да ти дам такива и когато го правя, ти отвръщаш със светски, отговаряйки ми избирателно и обвинявайки ме в използването на откъснати от църквата доводи. :))) Ченгеджийска тактика или отчаяни опити да защитиш незащитимата си теза? Нелепи напъни да сътвориш нещо, но единственото, което постигаш е да се оплетеш още повече в мрежа от нагли лъжи.

gantree написа:
Първо - ясно казах, че календара е част от църковната традиция, а не от догматиката.Всяка поместна църква има свободата да реши кой календар да бъде част от традицията й.

Нямам обяснение защо си толкова глупав. Пак ще ти цитирам, пък дано го осмислиш: Първи Вселенски събор: "Който наруши Църковното предание, писано или неписано – Анатема"; Седми Вселенски събор: "Който пренебрегва което и да е Църковно Предание, писано или неписано на него Анатема (деяние 7), "Който отхвърля всяко писано и неписано Църковно Предание, такъв да бъде Анатема (деяние 8)"

Хайде за домашно разучи какво означава "Църковно предание" и дали пък Юлианският календар няма нещо общо. :)))

gantree написа:
Няма догмат, който да постановява неизменяемост на календара, и през 1583 година няма произнесена анатема. Отците осъждат нововъведението на Григорий, но няма произнесена анатема.

Кой пък така те излъга?

"Който не следва обичаите на Църквата и това, което са наредили за спазване Седемте Вселенски Събори за Светата Пасха и месецослова, а желае да следва Григориянската Пасхалия и месецослов, ... с което иска да измени или отслаби определенията на Светите Събори, - нему да бъде анатема, - да бъде отлъчен от Църквата Христова и събранието на верните". Тази анатема е била потвърдена на Константинополските събори и през 1587 и 1593 години, както и с Втория Сигилион на Вселенския патриарх Кирил през 1756 г.


цитирай
32. monarchism - Съвсем отделен е въпросът, че ос...
09.05.2011 01:25
gantree написа:
Съвсем отделен е въпросът, че осъждането на григорианския календар през 1583 по никакъв начин не може да се отнася за новоюлианския календар почти четири века по-късно.

Новоюлианският календар съвпада с григорианският до 2800 година. И това съм написал, чети бе, момче!

gantree написа:
Второ - празнуването/моленето с еретици не касае календара. Аз мога спокойно да отида на службата в неделя, без изобщо да ми се забранява това поради факта, че вероятно по същото време някъде по света се моли и еретик. Надявам се, че няма да споменаваш този си "аргумент" пред други хора, за да не ти се смеят в лицето.

Май ти е лошичко нещо? :D 45-то Апостолско правило “Епископ или презвитер или дякон, който само се е молил с еретици, да бъде отлъчен. А ако им позволи да вършат каквото и да било като служители на Църквата, да бъде низвергнат” Това правило касае клириците, които се молят заедно с еретици. БПЦ влиза в ССЦ през 1961 г., тоест 7 години преди да приеме календарната реформа, където прави доста “общи богослужения”. Сиреч, тръгнала е по пътя на икуменизма преди да смени календара, който е резултат от това отстъпление. Ако не вярваш вземи прочети нещо от дядо Сергий за икуменическите “богослужения” на “Българската Патриаршия”. Подобна псевдо-църква носи икуменическия грях и на тези миряни, които се изповядват, причастяват и т.н. в нея.

Не знам дали се усещаш в каква огромна грешка си? Защитаваш една абсолютно антицърковна и антихристиянска теза. Някъде прочетох твое мнение за “Батето”, което ме наведе на мисълта, че надали си и християнин, така че усилията ми да ти набия нещо в празната кратуна, наистина няма да се увенчаят с успех, но нищо.

Продължавам:
цитирай
33. monarchism - Трето - църковния устав какво е, ...
09.05.2011 01:26
gantree написа:
Трето - църковния устав какво е, канон или традиция? Да не би да е неизменен и неизменяем за вечни времена църковния устав, та ми го изтъкваш като пореден "аргумент"? Защо ми губиш времето с тази поредна глупост?

Отговорих по-горе. Такива като тебе се анатемосват.

gantree написа:
Четвърто - няма никаква нужда от "сливане" на григорианския и юлианския календари. Ако не знаеш какви са преимуществата на новоюлианския календар пред григорианския, проблемът си е само твой.

Преимуществата, които си изброил по-долу са чисто светски (има достатъчно данни дори и за точността от научна гледна точка на юлианския календар) и по никакъв начин не касаят църковния живот и бита на християните. Църковните празници и изобщо живота на християните са пригодени по този календар. Това е. Никакви звездобройства и математики нямат отношение тук, поне за християните. Апропо, създателят на календара е Созиген. :)

gantree написа:
Той вади извода в думите си, че "Щом времето не е важно, значи и постите не са важни", с което едва ли не заявява, че постите са постановени ЗАРАДИ времето - което е върховна, култова глупост!

Не са постановени заради времето, фарисейчо, но се съобразяват с него. Дадох пример с Петровия пост. За останалите читатели, не и за теб, ще разясня. По време на т.нар. “Късен Великден” – до 8 май е възможно да се случи, Петровият пост по новоюлианския календар се съкращава, като дори може и да не го има. Така преди години, когато се случва това нещо, официалната комунистическа църква на републиката, за да си измие ръцете, постановява християните да постят 5-6 дни и то по времето на Блажната седмица след Петдесетница. Нарушаване на канони, традиции, объркване на църковния живот и прочее.
цитирай
34. monarchism - Другарят gantree обаче е лесно у...
09.05.2011 01:27
Другарят gantree обаче е лесно уязвим и по още един въпрос – дори и да приемем, че всичко е наред с календарната реформа, някак си не остава незабелязано това, че първата календарна реформа се извършва в Гърция от един ултра неканоничен конгрес и ултра неканоничен патриарх, против което другарят не обелва и дума. Според този другар Патриаршията пък си била чисто канонична, въпреки доказателствата, които му дадох за неканоничният и характер. Излиза, че няма значение, че Православната църква се руши от антихристиянски сили. Всичко е наред, щом новият календар бил “по-точен”.

Няма какво да се добави повече. Левичари навсякъде.
цитирай
35. gantree - @ monarchism
17.05.2011 17:10
http://bible.netbg.com/bible/paralel/bible.php?b=acts&c=1&r=&v1=5&v2=9&vt=1&c1=1&st=&sa=1&rt=2&l=1&cm=2
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: antikom
Категория: Политика
Прочетен: 1121745
Постинги: 202
Коментари: 1330
Гласове: 3330
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930